Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


VERDÁK (eredeti cím: Cars)
Rendezők: John Lasseter
Producerek: Darla K. Anderson
Forgatókönyvírók: Dan Fogelman, John Lasseter, Joe Ranft, Kiel Murray, Phil Lorin, Jorgen Klubien
Szinkronhangok: Owen Wilson, Paul Newman, Bonnie Hunt, Larry the Cable Guy
Zene: Randy Newman
Játékidő: 116 perc
Bemutató: 2006. Június 9.
Bevétel: $ $ 461,983,149
Következő:
Verdák 2. (2011)

2006-ban bemutatott számítógépes animációs film, amely a Verdák-trilógia 1. része, és a 7. Pixar-film. Az animációs filmet John Lasseter (Toy Story – Játékháború, Egy bogár élete, Toy Story – Játékháború 2.) rendezte. A történet egy olyan világban játszódik, amit antropomorfizált autók és más járművek népesítenek be, akiknek hangját többek között Owen Wilson, Bonnie Hunt, Paul Newman, Cheech Marin, Tony Shalhoub, John Ratzenberger, George Carlin, Larry the Cable Guy, Richard Petty és Darrell Waltrip szolgáltatja. A film G besorolást kapott az amerikai korhatármegállapító-bizottságtól, az MPAA-tól.
A film premierje 2006. május 26-án volt a Lowe's Motor Speedway-en az Észak-Karolina-i Concordban, amire 30 000 jegyet értékesítettek. A Pixar nem sokkal az első rész bemutatása után elkezdte a munkát a folytatáson, ami a Verdák 2. (Cars 2) címet viseli. A filmet 2011-ben mutatták be.
2014. március 18-án a Disney vezérigazgatója bejelentette, hogy a Pixar elkezdett dolgozni a Verdák harmadik részén. 2016. június 10-én John Lasseter egy interjú során elárulta, hogy a Verdák 3. egy érzelmesebb film lesz, hasonlóan a legelső Verdákhoz.[1] A film Magyarországon 2017. június 15-én jelent meg.

Cselekmény: Villám McQueen a Szelep Kupa versenyének zöldfülű újonca. Mérhetetlenül elbizakodott, arrogáns, megbecsülést nem mutat csapata iránt, másokkal se nagyon törődik, csakis az érdekli, hogy ő legyen az első újonc, aki megnyeri a Szelep Kupát és egy rendkívül jövedelmező szerződéshez jusson a Dinocóval. Igen ám, de a futam hármas holtversenyt hoz McQueen, az állandó második és a szabályokra fittyet hányó Joe Komposztor és a veterán King között.
A verseny után Villám és szállítókamionja, Mack országon átívelő éjszakai útra indul Kaliforniába, a mindent eldöntő megmérettetés helyszínére. Mivel mindenáron először akar odaérni, Villám nem engedi Macket aludni a pihenőhelyen. Mialatt Villám hátul alszik, négy tuning országúti verda szórakozni kezd Mackkel, amitől az álmos kamion egy pillanatra lehajt az útról, épp elég időre, hogy kinyíljon a hátulja, s az alvó Villám kiguruljon az országútra. Villám kétségbeesetten próbálja utolérni Macket, de eltéved és egyedül találja magát az éjszaka közepén a félreeső 66-os úton; megpróbál visszajutni az országútra, de ez nehezen megy fényszórók híján.
A fényszórók nélkül száguldozó autó rövidesen szemet szúr egy kisvárosi seriffnek. Vad üldözés veszi kezdetét, ami azzal ér véget, hogy McQueen feldúlja egy elfeledett sivatagi kisváros, Kipufogó-fürdő főútját. Villámot elfogják, bilincsbe verik és bíróság elé állítják. A helyi idősödő bíró, Doc Hudson először ejteni akarja az ügyet és megszabadulni McQueentől, ám Sally, a 2002-es Porsche színre lép és meggyőzi a dokit, hogy Villám maradjon és javítsa meg az utat, amit tönkretett.
Eleinte Villám McQueen arrogáns marad és csak magára gondol, s minél előbb le akar lépni Kipufogó-fürdőből, hogy a kaliforniai versenyre jusson. Egy szökési kísérlet és egy elfuserált útjavítás után Doc Hudson kihívja Villámot egy sivatagi futamra. Ha McQueen nyer, elhagyhatja a várost. Ha a doki nyer, Villám köteles eleget tenni az ítéletnek és Doc utasításait követni. Villám nevetve megy bele a könnyű próbába, s hatalmas előnyre tesz szert, míg Doc a startvonalnál marad. Villám megpróbál bevenni egy éles kanyart a porban, ám lerepül az útról, egyenesen egy kaktuszosba, éppen ahogy Doc gondolta. A versenyt Doc nyeri.
Az elkövetkezendő néhány napban Villám fokozatosan ismeri meg a városkát és lakóit. Megtudja, hogy a szinte elhagyatott város életét a 40-es autópálya építése zökkentette ki a mindennapjaiból, évtizedekkel ezelőtt. McQueen összebarátkozik az együgyű, de hűséges vontatókocsival, Matukával és Sallyvel, a Porschével. Sally megmutatja Villámnak, miért is szereti Kipufogó-fürdőt, s elmeséli neki, mennyire kiemelkedő volt a város turizmusa a 66-os út mentén, ami az autópálya megépítésével teljesen eltűnt.
Villám kezdi megkedvelni Kipufogó-fürdőt, de továbbra is izgatja az a sivatagi éles, poros kanyar. Doc tanácsokat ad neki ezzel kapcsolatban, de McQueen figyelmen kívül hagyja az öreg járgány látszólag nevetséges utasításait. Ezután Villám felfedezi, hogy Doc Hudson egykor nagy versenyző volt, háromszoros Szelep Kupa bajnok az ’50-es években, egészen addig, míg egy súlyos baleset véget nem vetett karrierjének. Miután Villám rájött titkára, a doki fülest ad a médiának McQueen hollétéről, amiről egy hete nem tudtak semmit. Villám gyorsan felszívódik, hatalmas médiafelhajtással Kaliforniába jut.
Kaliforniában, a bajnoki futamon Villám képtelen koncentrálni, mert esze folyton Sallyn és Kipufogó-fürdőn jár. Gyengén kezd neki a versenynek, ám miután felfedezi, hogy sok barátja eljött Kipufogó-fürdőből, hogy csapataként segítsék, csapatfőnökként Doc Hudsonnal (a régi #51 „Csodálatos” Hudson Hornet festéssel) az élen, McQueen összeszedi magát. Felzárkózik, majd a vezetést is megszerzi az utolsó körben, köszönhetően annak, hogy végre megértette a doki tanácsát az éles sivatagi kanyarról.
Mikor már úgy tűnik, Villámé lesz a bajnoki cím, Joe Komposztor, utolsó elkeseredett lépésként szántszándékkal kilöki Kinget, aki többször megpördülve tengelye körül súlyos balesetet szenved. Villám, emlékezve Doc balesetére, ami véget vetett karrierjének, lefékez a célvonal előtt, zöld utat adva Komposztornak az első helyhez, és visszamegy segíteni Kingnek; áttolva őt a célvonalon méltó befejezést biztosít számára. Joe Komposztor megnyeri a Szelep Kupát, de a közönség kifütyüli, csodálatukat Villám McQueen nyeri el önzetlenségéért és megbecsülésének kimutatásáért. Noha a Dinoco felkínálja neki, amiről álmodott, Villám úgy dönt, régi szponzoránál, a Rust-Eze-nél marad, és visszamegy Kipufogó-fürdőbe – teljes versenycsapatával egyetemben. McQueennek köszönhetően a város turizmusa fellendül, s a település megmenekül a lassú vegetálástól.

Háttér: Ellentétben a legtöbb animált autótól, a film járműveinek szeme a szélvédőn helyezkedik el. Bob Pauley produkciós designer szerint John Lasseter a kezdetek óta a szélvédőn képzelte el a szemeket. Először is, ez megkülönbözteti a karaktereket a sokkal általánosabb ábrázolástól, ahol az apró szemek a fényszórók helyén jelennek meg. Másodszor pedig, úgy érezte, ha a szemek lent vannak, közel a szájhoz, az autók legelején, a szereplők sokkal inkább emlékeztetnek kígyókra. A szélvédőre helyezett szem jóval emberibb hatást kölcsönöz, illetve így a teljes autó része lehet a karakter animációjának.”
Az eredeti forgatókönyvet 1998-ban írták meg, s a producerek a Verdákat közvetlenül az Egy bogár élete után kívánták elkészíteni, 1999 eleji bemutatóra. Ám a filmet jegelték, s a Toy Story – Játékháború 2 munkálatai vették át a helyét. Később, mikor ismét előtérbe került a produkció, több nagyobb változtatást is véghezvittek a történeten.
A film munkacíme 2001-ben A 66-os út (Route 66) volt. 2002-ben azonban megváltoztatták, hogy elkerüljék a bármiféle kapcsolat feltételezését az 1960-as évekbeli, azonos című tévésorozattal.
Eredetileg 2005. november 4-ére tervezték a bemutatót, de nem sokkal az előzetes 2004 végi debütálása után 2006. június 9-ére változtatták, így nyári premiert biztosítottak a filmnek, a DVD kiadás pedig ebből következően 2006 telére tevődött. A Verdák helyett a Csodacsibét mutatta be a Disney 2005. november 4-én.
A Verdák a néhai Joe Ranft utolsó munkája; autóbalesetben halt meg 2005-ben. A készítők az ő emlékének ajánlják a filmet.

Kritikai fogadtatás: A kezdeti kritikusi reakciók alapvetően pozitívak voltak. A Chicago Sun-Times publicistája, Roger Ebert három csillagot adott a filmnek (a lehetséges négyből), s azt mondta: "A filmet élvezet nézni és nagyszerű szórakozás, de hiányzik belőle az a plusz, amit a Pixartól megszokhattunk". Stephen Hunter a Washington Posttól "nagyszerű mókának" hívta a filmet és négy csillagra értékelte (a lehetséges négyből). Ugyanakkor Manohla Dargis a The New York Timestól kedvezőtlenül nyilatkozott a produkcióról, kritikával illetve a filmben túlnyomóan szereplő mechanikus karakterek és tájak létét és az élőlények hiányát. Christy Lemire, az Associated Press munkatársa írásában kiemelte a cselekmény hasonlóságát az 1991-es Doc Hollywood című filmével. Lisa Schwarzbaum az Entertainment Weeklyben szintén megemlítette ezt a hasonlóságot, noha ő sokkal pozitívabban nyilatkozott és ötös alát adott a filmnek. Ámbár a film az eddigi leggyengébb értékelést kapta a Pixar-művek közül, még így is “igazoltan friss” 77%-os minősítést érdemelt ki a Rottentomatoes.com-on, ahol a kritikusok krémje 78%-ot adott a Verdáknak.
A filmet a Heartland Filmfesztiválon "Truly Moving Picture" díjjal jutalmazták. John Lasseter rendező elnyerte a 2006-os Will Rogers Awardot az alkotásnak a 66-os útra gyakorolt pozitív hatásáért.

Utalások más Pixar-filmekre:

  • Az autók oldalán látható szponzorok nevei utalások korábbi Pixar-filmekre vagy szójáték valós, autókhoz kapcsolódó cégekkel.
  • Az egyik autón olvasható 2319-es szám a 23-19-es kód, amit a Gyerekészlelő Ügynökség használ a Szörny Rt.-ben, amikor egy zokni kerül az egyik szörny szőrére.
  • Villám McQueen gumija Lightyear Buzzard, a Goodyear Eagle gumik paródiája, s egyben utalás Buzz Lightyearre a Toy Story – Játékháborúból.
  • King szponzora a Toy Story – Játékháborúban is szereplő Dinoco, ami maga is egy tréfa a Sunoco céggel, noha a logó jobban hasonlít a Sinclairére, amin egy dinoszaurusz látható.
  • A korai előzetesben szereplő autók oldalán a Toy Story – Játékháború és az Egy bogár élete logói láthatók, illetve a JLP (John Lasseter rendező) és a CDA (Child Detection Agency, vagyis Gyerekészlelő Ügynökség a Szörny Rt.-ből) feliratok.
  • A jelenetben, ahol Villám a traileréhez megy az első verseny után, a háttérben az egyik traileren az Apple Computer logója látható. Ugyanezt egy autón is láthatjuk, melynek száma a 84-es, utalva a Macintosh számítógép 1984-es bemutatkozására.
  • A madárkák a Madárkák a drótonból láthatóak és hallhatóak (épp csak egy pillanatra) egy vezetéken a „Life is a Highway”-jelenet vége felé.
  • A nyúlból lett antilop a Hoppszahoppból egy ábrán szintén észrevehető. Fillmore táblái között találunk „Fékezek a nyúlból lett antilopoknak” feliratút; vagy egy másik a „Mentsétek meg a 2D-s animációt” szöveget viseli.
  • Kipufogó-fürdő alapítója, Stanley, ugyanaz az autó, amit a Hoppszahopp című rövidfilmben láthatunk.
  • A végső versenynél a stadion bejáratánál észrevehető egy Pizza Planéta furgon a Toy Story – Játékháborúból.
  • Mikor Mack elhajt a kamionpihenő mellett, az egyik kamionon az „i, Inc.” felirat olvasható. Ez utalás A Hihetetlen családra (az „i” Mr. Irdatlan monogramja).
  • A második Szelep Kupán az egyik kabint flamingók és egy medence veszi körül, ami utal a Nippfelkelés című rövidfilmre.
  • A vonat száma, ami majdnem elcsapja Villám McQueent, A113-as, egy visszatérő rejtett tréfa az animációs filmekben, ami a CalArts tanulói által használt osztályterem száma. Ugyanez a betű-szám kombináció olvasható Matuka rendszámtábláján.
  • A vége főcím alatt újrajátszott jelenetek peregnek más Pixar-filmekből. Ezek a Játékautó-háború, a Szörny Autó Rt. és az Egy bogár élete címeket viselik.

Eltérések a NASCAR-tól: A Szelep Kupa szabályai több helyen is eltérést mutatnak a NASCAR-verseny szabályaitól. Többek között az alábbiakban:

  • A filmben a holtversenyt egy újabb futammal döntik el. A NASCAR-ban ebben az esetben a versenyzők győzelmeinek a száma dönt, amennyiben ez egyező, akkor a második helyek száma, és így tovább.
  • A filmben Villám McQueen rákapcsol a pitben, hogy a pace car elé vághasson be, hogy ne kerüljön körhátrányba. Ezért a NASCAR-ban egy kör hátránnyal büntetnék.
  • A filmben Joe Komposztor King szándékos kiütése után megnyeri a versenyt és a bajnokságot. A NASCAR-ban ez nem fordulhat elő ilyen formában.
  • A filmben Villám McQueen áttolja Kinget a célvonalon. A NASCAR-ban mindkét versenyzőt megbüntetnék ezért (a NASCAR-ban a Kinget ért balesethez hasonló esetben sárga zászló alatt fejezik be a versenyt, és a szabályok szerint a sárga zászló alatt az utolsó körben nem lehet megtolni egy másik autót). Ugyanakkor, a szimbolikus gesztus elméletileg előfordulhat a NASCAR-ban, mivel a szabálykönyv utolsó sora a következő: "Kivéve a ritka eseteket".
  • Néhány autónak a film első versenyében háromjegyű száma van, míg a NASCAR-ban, noha lehet háromjegyű szám regisztrálva, az autóknak egy- vagy kétjegyű számmal kell indulniuk. 1972 előtt még általános volt a háromjegyű szám.
  • Az első versenyen McQueen defektet kap, s a futamot ezután is folytatják. A NASCAR-ban ugyanakkor a versenyt befejeznék a sárga zászló alatt, McQueen a vezető pozícióban maradna és megnyerné a kupát (kivéve, ha kimenne a depóba, vagy túl lassú lenne a mezőnyhöz képest).
  • A modern NASCAR-ban az autók vázának közel ugyanolyan alakúnak kell lennie, különbséget csak a festésben mutathatnak. A Szelep Kupában szereplő autókat különböző, 1970 utáni NASCAR-versenyzőkről mintázták.
  • A NASCAR autókban (mint általában minden járműben) a rükverc egysebességű, mellyel nem lehetne „verseny-gyorsaságra” gyorsulni és tolatva versenyezni, mint ahogy azt a film utolsó versenyén McQueen tette.